En bättre jul

På kommunstyrelsens sammanträde i december behandlades och bifölls två politiska initiativ från oss i det grönröda styret som vi hoppas kommer ge en godare jul till de barn, familjer och ensamma människor som har det allra tuffast ekonomiskt just nu.

Det första initiativet innebär att alla barnfamiljer som har försörjningsstöd får 500 kronor extra per barn i december månad. Det är samma satsning som vi gjorde förra året och som vi vet uppskattades enormt mycket av de som ficka ta del av det. Därför känns det extra gott i hjärtat att kunna göra det i år igen.

Det andra initiativet innebär att vi ger 200 000 kronor extra till ett antal föreningar, för att de ska ordna julfiranden, bjuda på jullunch, köpa julklappar eller dela ut matkassar till de som själva inte har råd eller som helt enkel bara är ensamma på julen. Även detta känns naturligtvis väldigt bra och vi vet att det kommer att betyda mycket för många människor i jul.