Vi försöker föra en faktabaserad debatt – inte skylla ifrån oss

Karlstads borgerliga allians genom Alexander Torin (M), Niklas Wikström (L) och Erik Nilsson (KD) försöker sätta en bild av att det grönröda styret ”skyller ifrån sig” och värnar ”byråkrati”.

Vi tycker att det är lite trist med en sådan populistisk, lite ”trumpifierad” debatteknik i Karlstadspolitiken men förstår samtidigt att det är bittert att hamna i opposition efter 12 år.

Det grönröda styret (S-C-MP) tar självklart ansvar för det som vi faktiskt är ansvariga för. Vi tar också ansvar för att försöka föra en faktabaserad debatt – det tycker vi att vi är skyldiga såväl medborgare som medarbetare.

Fakta är att vi, till följd av krig i vårt närområde, befinner oss i en samhällsekonomisk kris med bland annat en historiskt hög inflation. Prisökningarna på el, livsmedel och bränsle påverkar ekonomin för såväl medborgare, företag, kommuner och regioner. Den händelseutvecklingen kan knappast tillskrivas Karlstads grönröda styre. Det vet förstås Torin, Wikström och Nilsson.

Fakta är också att deras högerkonservativa regering har minskat anslagen till skolan i landet motsvarande 2 miljarder i fasta priser. Det vet Torin, Wikström och Nilsson också, men vill inte bli påminda om.

De vet förstås också att den budget som gäller under 2023 i Karlstads kommun, huvudsakligen beslutades av kommunfullmäktige i juni 2022, av det dåvarande moderatledda styret, där de själva ingick.

Det är den här typen av fakta, som de försöker vända till att vi ”skyller ifrån oss”.

Låt oss fortsätta med att bemöta påståendet om att de prioriterar ”lärare framför byråkrater”. Det påståendet grundar de i sitt budgetförslag som innehöll en generell besparing på administration. Det är förstås ”oppositionens privilegium” att lägga förslag utan konsekvensanalys och som omöjligt kan ge full ekonomisk effekt på det halvår som passerar mellan beslutet och årsskiftet. Varsel om uppsägningar tar ju längre tid än så att genomföra. Det vet de förstås också efter att ha styrt kommunen i 12 år. Men det låter som en bra och självklar prioritering och kan verka lockande i den offentliga debatten.

Likaså borde det finnas insikt om att ett administrativt och kommunikativt stöd är nödvändigt i vardagen i våra kärnverksamheter inom skola, vård och omsorg.

I artikeln använder de också det retoriska greppet att blanda ”äpplen och päron”, genom ett insinuant påstående om att ”Allra värst kommer det vara för de unga som hamnar mellan stolarna samtidigt som Socialdemokraterna försöker bräcka varandra i vem som bygger störst och dyrast badhus i länet”. Badhus handlar huvudsakligen om en investering, skolan och lärarlöner återfinns i driftbudgeten. Denna medvetna sammanblandning handlar om att Karlstads borgerliga allians är emot en satsning på badhuset i Vålberg, en satsning som är viktig för att klara simkapaciteten i Karlstadsregionen på längre sikt.

Vi uppskattar en konstruktiv opposition och är beredda att ta till oss förslag som är realistiska och ansvarsfulla. Vi utesluter inte effektiviseringar inom administrationen. Vi förnekar heller inte att våra kärnverksamheter inom skola, vård och omsorg har ett utmanande och besvärligt ekonomiskt läge. Vi kommer att ta ansvar för det och prioriterar en väl fungerande välfärd för våra invånare i hela kommunen.

Linda Larsson (S), kommunstyrelsens ordförande

Frida Nilsson (C), kommunalråd