Säkerhetscentrum

Karlstad som landets andra säkerhetscentrum efter Stockholm är något som vi i bred politisk enighet arbetar för tillsammans med bla Region Värmland. Redan idag finns flera viktiga aktörer här och det finns en lång och bred erfarenhet inom området. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Rekryteringsmyndigheten och Försvarshögskolan bedriver verksamhet här och universitetet har framgångsrik forskning inom bla informationspåverkan och sårbarheter. Den nya myndigheten för psykologiskt försvar skulle passa utmärkt att förlägga hit.

Rekryteringsmyndigheten, tidigare Pliktverket, har verkat i Karlstad sedan 1976 och idag hade jag förmånen att få besöka verksamheten tillsammans med försvarsminister Peter Hultqvist. Vi fick en rundvandring i myndighetens helt nya och skräddarsydda lokaler i kvarteret Fanfaren bakom NWT-huset och vi fick information om det imponerande arbetet med att skala upp mönstringsverksamheten. Ett arbete som inleddes efter återaktiveringen av den allmänna värnplikten för några år sedan och volymerna kommer också öka i takt med försvarets upprustning under de kommande åren.

Trygghetsfrågorna är prioriterade hos oss Socialdemokrater och det gäller både den fysiska tryggheten och den sociala tryggheten. Därför sker nu stora satsningar på polis, rättsväsende och försvar samt välfärdens olika delar!