Öppna Värmlands Museum

Vi står inför en sommar där besök i närområdet rekommenderas, hemesterns stora genombrott.  Värmlänningar och våra grannar i Dalarna, Närke och Dalsland sitter just nu med sina sommarplaner och då måste vi göra allt vi kan för att locka till attraktiva och givande besök i Karlstad och Värmland. Värmlands Museum valde att ta ansvar tidigt i krisen och har haft stängt en tid vilket man kan ha stor förståelse för.

Samtidigt är det nu ett annat läge med tydligare riktlinjer för att kunna hålla verksamheter öppna med vissa restriktioner. Då är det högst olyckligt om museet och dess filialer är stängda hela sommaren. Dels är de starka besöksmål i sig, dels är de dragare för många andra aktörer i sin närhet.

Hotell, vandrarhem, restauranger, butiker, mackar och hembygdsgårdar är starkt beroende av besökarna till museet i Karlstad och dess filialer von Echstedska gården utanför Säffle, Torsby Finnskogscentrum i Lekvattnet och Långbans gruv- och kulturby utanför Filipstad. Vi har nu en unik möjlighet att nå besökare som normalt väljer andra typer av besöksmål och aktiviteter.

Därför vill vi Socialdemokrater i Karlstad se ett omedelbart öppnande av Värmlands Museum och dess filialer. Vi är beredda att avsätta resurser för det och självklart ska ett öppnande ske på ett säkert och tryggt sätt!

Anders Tallgren
Oppositionsråd