Öppet brev till Karlstadpartiet Livskvalitet

Den 13/11 i Karlstadpartiets podd, där bland annat deras gruppledare i kommunfullmäktige, Peter Sörensen, medverkar raljeras det gentemot vårt kommunalråd Linda Larsson och de hot hon gått ut i media och beskrivit skett mot henne. Bland annat säger Peter Sörensen, att ”vi hoppas att hon överlever”.

Vi blev förfärade över hur en företrädare för ett parti i Karlstads högsta beslutande församling, inte enbart raljerar över hot mot en förtroendevald, utan dessutom som gruppledare inte tillrättavisar när det i podden beskrivs som fake news. Vi lever i ett demokratiskt samhälle, men tilltron till den och oss som dess företrädare skadas givetvis allvarligt när sådant här sker. Peter Sörensen har tidigare gjort sig känd för hätska uttalanden och drar sig inte för att hänga ut människor i sociala medier. Att agera så gentemot kommunala tjänstepersoner och andra förtroendevalda är helt enkelt inte acceptabelt och det måste Karlstadpartiet förstå. Att vara oenig i sak, innebär inte att alla medel är tillåtna. Det är dags att Karlstadpartiet markerar mot sin gruppledare att nu är gränsen överskriden och det med råge.

Vi Socialdemokrater förväntar oss en förklaring och en ursäkt för det senaste tilltaget.

Kenneth Svensson
Ordförande Socialdemokraterna Karlstad