Vad händer med hyrorna?

För några veckor sedan presenterades en unik sju-parti-överenskommelse, som gör det möjligt att bygga nya idrottsarenor i Karlstad.

Behovet av nya idrottsarenor är stort i Karlstad. Därför ska Karlstads kommun nu bygga framtidens arenor där utövare och publik kan mötas i en spännande miljö för att stärka idrotts- och besöksstaden Karlstad. Kommunfullmäktige har beslutat att satsa 510 miljoner kronor på en inomhusarena, en utomhusarena, en konstgräsplan och en överbyggnad på Tingvalla isstadion med start under 2020.

Kommunala bolag finansierar

För att finansiera driften av arenorna, kommer kommunen att använda sig av utdelningen från de kommunala bolagen. Varför, kanske någon undrar? Linda Larsson förklarar:

– Vi vill finansiera det genom utdelning från våra bolag för att vi inte ska behöva ta medel i anspråk som vi behöver till vården, skolan och omsorgen. Enkelt förklarat, kan man säga att den utdelning som kommer att tas från bolagen och t.ex KBAB för att finansiera driften av arenorna inte kommer att påverka hyressättningen, renoveringar eller annat som ska komma hyresgästerna till del. Det är bolagets möjligheter att betala av på sina lån som kommer påverkas. Eventuellt kan det innebära marginellt ökade räntekostnader för KBAB men vår bedömning är att det kan bolaget hantera. KBAB är ett mycket välskött bolag. Dessutom är ju räntorna mycket låga just nu. Så det kommer som sagt inte att påverka hyresgästerna, säger Linda Larsson.

– Jag tycker detta känns fantastiskt. Inte bara för att det är en unik satsning som gynnar både sommar- och vinteridrott, ung som gammal, män som kvinnor, elit och allmänhet utanför för att vi faktiskt också kan låta våra bolag vara med och bidra till en positiv utveckling för Karlstad och folkhälsan. Det känns särskilt viktigt nu när vi  i kommunen behöver varenda krona till skolan, vården och omsorgen.

Ingen hyreshöjning för KBAB:s hyresgäster

Finansieringslösningen har lett till att en del oroliga röster har höjts bland KBAB:s hyresgäster. Kommer hyrorna att höjas? Det enkla svaret är: nej.

Enligt kommunens finanschef, Per Björkengren, ska det inte vara någon fara för att hyrorna höjs på grund av arenasatsningen.

– Det finns ingen koppling mellan ett bostadsbolags eventuella utdelningar och hyresnivån i lägenheterna, säger Per Björkengren.

– Hyresnivån fastställs i en förhandling mellan bostadsbolaget och den lokala hyresgästföreningen baserad på lägenheternas s.k. bruksvärde. Detta bruksvärde ska spegla bostadskonsumenternas allmänna värderingar och vara skälig. Hyran anses vara skälig när den har samma hyra som en annan liknande lägenhet med samma standard och i samma läge. Det är detta parterna förhandlar om. Bruksvärdesreglerna används både i förhandling och utifall en hyra prövas i hyresnämnden.

Om du vill läsa mer om hur detta fungerar, kan du hitta ytterligare information på dessa länkar: