Gilla, dela – sprid

När jag häromdagen gjorde en sammanställning över hur vi har synts på nyhetsplats i de lokala medierna i välfärdsfrågor, blev en sak tydlig. Det är inte lätt att ta plats. Så, hur ska vi göra för att synliggöra våra kärnfrågor när debatten överskuggas av Mumin och andra frågor? Hur gör vi för att sätta agendan i debatten?

Det är sannerligen ingen lätt uppgift att tränga sig in på nyhetsplats, men kanske är det inte där vi ska lägga vårt fokus. Pressmeddelanden i all ära, men av egen erfarenhet vet jag att nyhetsredaktionerna svämmas över av sådana och det läggs sällan stor vikt vid dem, om de inte innehåller något extraordinärt. Och att säga att vi vill sätta välfärden främst, är knappast varken politiskt eller journalistiskt sprängstoff.

Vi är ganska duktiga på att trumma ut vårt budskap. Upprepning sägs vara kunskapens moder, men det är lätt att fastna i upprepningar och låta som papegojor när samma fraser återkommer gång efter annan. Ur ett kommunikativt perspektiv behöver vi visa en annan sida av oss. En sida som visar hur vi praktiskt lever som vi lär. Vi är Socialdemokrater till själ och hjärta, 24-7 som kidsen säger. Inte bara på arbetstid eller i nämnder och fullmäktige.

I början av nästa år kommer vi därför att låta vårt Instagramkonto administreras av våra gruppledare, för att bland annat låta våra följare få en inblick i hur vardagen ser ut för en folkvald politiker. Att ha så kallade Instagram-ambassadörer är ett ofta omtyckt grepp, som låter betraktaren komma närmare verksamheten och ger en känsla av att få komma ”bakom ridåerna” och känna sig mer delaktig. Karlstads kommun och Region Värmland är två bra exempel på hur man kan utnyttja Instagram på detta sätt för att avdramatisera synen på stora organisationer och visa hur det dagliga arbetet bedrivs.

Men för att vi ska få spridning på detta behöver vi hjälpas åt. Gilla och dela det vi lägger upp i i sociala medier! Det är en tämligen enkel och inte så tidskrävande insats som kan göra stor skillnad. Undertecknad är inte heller så duktig på detta alla gånger, men mitt nyårslöfte får bli: skärpning på den fronten!

God jul och gott nytt år!

Andreas