Skillnad på ranking och ranking

Som opposition får man ibland kritik för att vi svartmålar och sprider negativa uppgifter när vi kommunicerar kommunens försämrade resultat i diverse rankingar. Det har bland annat handlat om raset i Svenskt näringlivs ranking över företagsklimatet där Karlstad blev 101:a i år. Eller som nyligen när det blev känt att Karlstad hamnade på en mindre smickrande plats 82 i Lärarförbundets ranking Bästa skolkommun. Utbildningsstaden Karlstads klart sämsta placering på mycket länge.

Om sådana resultat och placeringar talar både kommunen och det blågröna styret väldigt tyst. När kommunen däremot blir trea i årets idrottskommun eller fyra i Aktuell hållbarhets miljöranking så öser man på med pressmeddelanden och nyheter på hemsidan. Detsamma gäller vid första spadtaget vid byggandet av en ny skola jämfört med sista spadtaget när tex en byggnad rivs till följd av miljöskada eller bristande underhåll.

Självklart har kommunen mål inom alla områden och om bara framgångarna skildras så ger det förstås en väldigt skev bild av verksamheten och verkligheten. Det är ett ansvar vi har som opposition att lyfta fram områden som inte går fullt så bra eller som inte ligger i linje med kommunens målsättning. Vår kritik riktar sig alltid till det politiska styret och vi har den största respekt för alla medarbetare inom respektive verksamhet. Vi har också ett ansvar att presentera egna konstruktiva förslag vilket vi alltid gör!

Anders Tallgren
Oppositionsråd (S)