Företagsklimat i fritt fall

För Socialdemokraterna är jobben alltid en fråga som är aktuell och central. Strävan efter full sysselsättning är grundläggande i vår politik. Alla som kan arbeta ska arbeta och det egna arbetet innebär en frihet för den enskilde att forma sitt liv och ju fler som jobbar desto mera resurser till den gemensamma välfärden. Många jobb finns i den privata sektorn och fyra av fem nya jobb skapas i små och medelstora företag. Det är därför som företagsklimatet i en kommun är så viktigt.

I dagarna var det återigen dags för Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimatet och för Karlstads del blev det en mindre smickrande plats 101 av 290 kommuner. Ett tapp med 37 placeringar på ett enda år! Den sämsta placeringen sedan undersökningen infördes. Nästan alla undersökningsområden visar en nedgång. Exempel på undersökningsområden som sjunker är Kommunpolitikers attityder, service till företag och konkurrens från kommunens verksamheter.

Karlstads bästa placering är plats 35 år 2008, när för övrigt Socialdemokraterna ingick i en majoritetskoalition, som styrde kommunen. Det moderatledda styret i Karlstads kommun har på alla sätt försökt att trolla bort den här negativa utvecklingen. Man har ändrat på målsättningen avseende företagsklimatet, sänkt ambitionsnivån när det gäller olika indikatorer som mäter resultatet, bytt rankingsystem och framförallt ständigt sagt nej till Socialdemokraternas konstruktiva förslag inom området.

Istället handlar styrets arbete om företagsbesök med fika, servicegarantier och nu senast införandet av en ”Krångelombudsman”. Men det som verkligen är krångligt att förstå är det blågröna styrets syn på näringslivspolitik. När vi socialdemokrater träffar företagare, så har vi istället frågat dem och olika näringslivsorganisationer vad kommunen borde fokusera på. Svaren vi får är att det inte är trevliga fikastunder utan reformer och attitydförändringar som man efterfrågar. Socialdemokraterna kämpar vidare med vårt Handslag med näringslivet och våra 100 förslag för ett bättre företagsklimat. Handslaget innebär konkret att kommunen och näringslivet kommer överens om några årliga fokusområden som man gemensamt prioriterar. Tyvärr får vi inte gehör. Det blågröna styret fortsätter att äta bullar och dricka kaffe hos företagare på vägen mot nya bottennoteringar i Svenskt näringslivs ranking över företagsklimatet.