Digitala möten – här för att stanna?

Fördelarna och nackdelarna med digitala möten varierar, beroende på vem man frågar. Men det som verkar vara positivt för de allra flesta, är att det nu går att delta på i princip alla möten utan att vara fysiskt närvarande. En av de uppfattade nackdelarna verkar vara att olika organisationer använder olika digitala plattformar.

I kommunen är Teams den beslutade plattformen, i partiet är det Zoom som gäller och i regionen använder man sig av Cisco. Men behöver du som deltagare ha ett eget konto i alla plattformar?

När det gäller Teams, så måste såväl mötesorganisatör som -deltagare ha ett eget konto. Oftast är det inget problem, eftersom alla politiker i kommunen har en kommunmail och därmed också tillgång till Microsoft Teams. Dock har den tekniska kvaliteten på mötena ibland varit dålig och man kan bara se en begränsad andel av mötesdeltagarna i bild.

Angående Zoom, så behöver man inte ha ett eget konto för att delta i ett möte. Den som organiserar mötet måste dock ha såväl konto och en användarlicens, som går lös på några tusenlappar. Karlstads Arbetarekommun har en egen licens och om du skulle bli inbjuden till ett av AK anordnat digitalt möte, så behöver du alltså inte skapa ett eget konto, utan bara klicka på den länk som då isåfall har fått via mail. Detsamma gäller Cisco.

Men även om man inte behöver ha ett eget konto för att delta i dessa mötesforum, så är det en bra idé att ladda ner respektive app till datorn, paddan och telefonen. Det underlättar mycket och vägen in i mötet blir smidigare.

Är då de digitala mötena här för att stanna? Ja, det återstår att se. Men klart är att våra digitala vanor har tagit ett rejält kliv framåt och tekniken (som egentligen funnits här länge) har hjälpt oss att ta våra möten till nästa nivå. Teknikentusiastiska personer som jag själv, tycker att det här är ett naturligt steg att ta. Men om jag lärt mig något av de senaste månadernas snabba digitalisering, så är det nog att jag har ett större socialt behov än vad jag tidigare trott. Därför tycker jag att det ska bli riktigt skönt när vi alla får ses IRL igen och endast ha digitala möten när det krävs.

Andreas Pettersson
Politisk sekreterare