Arenor för en halv miljard

Många har sagt att det aldrig blir av. Men nu blir det det. Nya moderna arenor i Karlstad för över 500 miljoner kronor. Tak över Tingvalla isstadion, ny utomhusarena för friidrott, fotboll och amerikansk fotboll, en uppvärmd konstgräsplan för träning och matcher och en ny inomhusarena för fysträning och friidrott. Det är en historisk satsning som möjliggjorts efter en historisk sjupartiöverenskommelse som garanterar genomförandet som kommer att ta många år.

De första arenorna börjar att byggas nästa år och fullt utbyggt är det runt 2024. Föreningslivet med sina partners ska bidra i arbetet. Det är en bred satsning som omfattar vinter- och sommaridrotter, killar och tjejer, ungdomar, motionärer, allmänhet och elit. Det gynnar idrottsrörelsen och besöksnäringen. Det är anläggningar för hela Karlstads kommun och som kommer att gynna hela regionen. Etapp två med en multiarena och en ren matcharena för fotboll och amerikansk fotboll ska utredas vidare. Marken där Tingvalla IP står idag ska exploateras för att ge intäkter till projektet.

För att inte hela den ökade driftskostnaden ska belasta ordinarie budget så kommer uttaget ur vår gemensamma bolagskoncern att öka de kommande åren. Den kommunala bolagskoncernen är välskött och finansiellt stark och den ägs av kommunmedborgarna gemensamt så det är rimligt att den då och då används till angelägna satsningar som kommer många till del.

Karlstad har utsetts till årets idrottsstad de senaste åren och med den här satsningen kommer vi att ytterligare förstärka den positionen i landet!