Rivstart för tillbyggnad vid Löfbergs Arena

Idag inleddes bygget av den nya kontor-/hotelltillbyggnaden vid Löfbergs Arena. Men istället för ett ”första spadtag” blev det en ”rivstart”, då en mindre del av arenan behöver rivas för att göra plats för den nya tillbyggnaden om totalt ca 4 800 kvadratmeter.

– Det är en häftig och offensiv satsning som stärker ett redan starkt arenaområde. Vi vet också att det finns fler idéer framåt från olika lokala aktörer, vilket är glädjande nu när vi går in i ett tuffare konjunkturläge, säger stadsbyggnadsnämndens ordförande Anders Tallgren (S), som medelst kofot ledde det inledande rivningsarbetet.

Men det är inte bara vid arenaområdet, där även en gång- och cykelbro håller på att byggas, som det händer grejer. Det finns flera andra projekt på gång på Färjestad.

– Stiftelsen Karlstadshus har nya bostäder på gång strax söder om arenan, Färjestad ridklubb renoveras för närmare 100 miljoner kronor, nya Färjestadskolan invigdes i fjol och en ny förskola är på gång i området. På onsdag fattar dessutom stadsbyggnadsnämnden beslut om att ta fram att nytt planprogram för norra Färjestad, så det händer många spännande saker på Färjestad just nu, säger Anders Tallgren.