Kvinna, liv, frihet! Vi stödjer de iranska kvinnornas kamp.

Socialdemokraterna i Karlstad fördömer å det starkaste de brutala övergrepp som nu sker mot befolkningen i Iran och särskilt mot de kvinnor som kämpar för sin frihet och sin rätt att leva ett liv utan diskriminering, förtryck och våld. De som går i fronten för frihetskampen är de som själva är starkast utsatta för diskriminering, förtryck och våld – nämligen de unga kvinnorna i Iran.

Alla människors rätt till frihet och trygghet är helt grundläggande och det internationella samfundet måste med full kraft fördöma den iranska regimens agerande och ge sitt fulla stöd till flickornas och kvinnornas kamp för att leva sina liv i frihet.

Vi uppmanar såväl den socialdemokratiska partistyrelsen som den svenska regeringen att ta aktiv ställning för att Sverige och EU ska införa sanktioner mot den iranska regimen som har fokus på mänskliga rättigheter i allmänhet och specifikt på kvinnors rättigheter.

För Socialdemokraterna i Karlstad,
Sofia Magnusson, ordförande.