Vallöfte från S: Vi satsar på skolan och elevhälsan

Idag har Socialdemokraterna i Karlstad, tillsammans med skolminister Lina Axelsson Kihlblom, presenterat sitt vallöfte om en storsatsning på skolan och elevhälsan i Karlstads kommun.

Skolan är till för alla, men det verkar aldrig bli riktigt så i verkligheten. Det är ungefär samma antal elever som lämnar årskurs nio med ofullständiga betyg, år efter år. Det är oacceptabelt. Vår satsning betyder att skolan får fler lärare, som faktiskt får vara lärare och därmed kan hjälpa eleverna att nå kunskapsmålen.

Satsningen riktar sig också till att stärka elevhälsan, så att vi får en elevhälsa värd namnet. Det handlar inte bara om att det ska finnas kuratorer och psykologer, utan även om att få barn och ungdomar att engagera sig i fysiska aktiviteter, såväl på raster som på fritiden. Idag besökte vi därför även Fritidsbanken, som berättade om sin satsning på just skolan. Ett mycket spännande koncept, som garanterat kommer att ha positiva effekter för våra skolbarn.

Den 11 september är det val. Det är dags nu. Karlstad kan bättre.