Stort fokus på Socialdemokraternas budget

När kommunfullmäktige skulle fatta beslut om kommunens budget, låg det största fokuset på Socialdemokraternas budgetförslag. Inte minst från partierna i det blågröna styret.

– Det är förstås bra att vårt förslag får sådan uppmärksamhet, men samtidigt ganska märkligt att företrädare från det blågröna styret inte ägnar mer tid åt att försvara och förklara sitt eget budgetförslag, säger Linda Larsson (S), oppositionsråd.

Socialdemokraternas budgetförslag fokuserar på tre prioriteringar:

1. Vi ska göra vad som krävs för att bryta segregationen, öka tryggheten och stärka sammanhållningen – i hela kommunen.
  2. Ta tillbaka kontrollen över välfärden. Inga fler privatiseringar. Vi strävar efter att återta verksamhet som lagts ut på entreprenad, i egen regi.
  3. Öka takten i klimatomställningen och skapa framtidens nya jobb.

– Med vår budget hade kommunen kunnat genomföra en rad stora satsingar, inte minst på skolan. Skolan är till för alla, men det verkar aldrig bli riktigt så i verkligheten. Det är ungefär samma antal elever som lämnar årskurs nio med ofullständiga betyg, år efter år. Det är oacceptabelt. Och kan inte beskrivas som något annat än ett misslyckande från kommunens sida, säger Linda Larsson.

I Socialdemokraternas budgetförslag föreslås även en satsning på elevhälsan, så vi får en elevhälsa värd namnet. Satsningen ska riktas dit behoven är som störst och bidra till att öka likvärdigheten.

– Tyvärr fick vi inte gehör för vårt budgetförslag, men vi ser fram emot en valrörelse där vi kan visa väljarna att det faktiskt spelar roll vilka som styr. Vi kommer att fortsätta att arbeta för ett attraktivt, tryggt och jämlikt Karlstad som är långsiktigt hållbart. Ett Karlstad som kan bättre, säger oppositionsråd Anders Tallgren (S).