Hur har idrottsföreningarna i Karlstad drabbats under pandemin?

Riksidrottsförbundet har kommit med en rapport om två år med corona, som visar att mer än varannan idrottsförening är orolig för framtiden och för det tapp av medlemmar, ledare och tränare som skett under pandemin.

Idag träffade riksdagsledamot Lars Mejern Larsson och oppositionsråd Anders Tallgren representanter för föreningslivet i Karlstad. Alla vittnar om svårigheter att behålla aktiva, ledare, domare och ideella krafter, men säger också att de trots allt ser ljust på framtiden. Bland annat tack vare de stödåtgärder som funnits under pandemin.

– Det var mycket glädjande att höra den positivism som finns bland föreningarna. Sedan behöver Karlstads kommun självklart hjälpa till med allt vi kan för att se till att underlätta för dem nu när barn, ungdomar och föräldrar börjar att hitta tillbaka till föreningarna, säger Anders Tallgren.

– Jag är full av beundran för alla dessa fantastiska föreningsmänniskor som aldrig tappar hoppet och det var jätteintressant att höra hur de har jobbat för att hålla igång under pandemin. Jag tar med mig deras inspel och jobbar vidare med att göra vad jag kan för att underlätta deras vardag. Vi socialdemokrater ser idrotten och föreningslivet som viktiga aktörer för att bryta segregationen, öka tryggheten och förbättra folkhälsan, säger Lars Mejern Larsson.

På mötet deltog representanter från Karlstads karateförening, IF Hellton, RF-SISU och FBK Karlstad Fotboll.