Motion – Digital stadsvandring i ord och bild

Karlstad grundades 1584 av hertig Karl, innan han kröntes till kung utfärdade han privilegiebrevet till köpingen Tingvalla och idag ser vi Christian Erikssons staty av Karl den IX på Residenstorget. Vi har Sveriges längsta stenbro, den mäktiga Östra bron, som med sina 12 vackra valv började byggas 1761.

Efter den senaste stadsbranden 1865 ser vi gammal bebyggelse bevarad i kvarteret Almen och vi har Biskopsgården, Domkyrkan och Gymnasium Adolpho Fredricianum. Vårt fantastiska museum bestående av två mycket fascinerande byggnader är porten till Sandgrundsudden, efter att ha passerat före detta anrika restaurang Sandgrund, numera Lars Lerins konsthall. På andra sidan älven tronar Karlstads teater som, efter att ha tjänstgjort som biograf, numera inhyser Wermland Opera.

Staden är fylld av spännande byggnadsverk, exempel på arkitektur från olika tidsepoker, konstverk, skulpturer och andra fängslande sevärdheter. Vilka var människorna som beträdde gatorna förr i världen och vilka intressanta personer finner vi genom tiderna? Betänk också allt spännande som framtiden har att erbjuda.

Vi föreslår att Karlstads historia tillgängliggörs för såväl karlstadsborna som för turister på ett utförligare och mer levande sätt än idag.

Det skulle kunna vara en känd Karlstad-profil som agerar berättarröst och det borde gå att välja om man vill följa korta eller långa förvalda slingor, alternativt ta enskilda koder var för sig. Muntligt berättande med konstnärlig inlevelse kompletteras med skriftligt material så som exempelvis texter, bilder och kartor.

Förslag:

1. Utred ett införande av stadsvandring med hjälp av QR-koder i Karlstad.

2. Tillgänglighetsperspektivet ska beaktas och guidningen bör erbjudas på flera språk.

Karlstad 2021-09-15
Pernilla Edman (S)