Nu utvecklar vi nattis!

Hurra! Efter en motion från Socialdemokraterna i Karlstad, beslutade barn- och ungdomsnämnden igår, onsdag, att godkänna utredning om behovet av barnomsorg på obekväm tid, så kallat ”nattis”. Utredningen landade i flera förslag för att höja kvaliteten och göra verksamheten mer tillgänglig, vilka nämnden ställde sig bakom.

Ur ett jämställdhets- och integrationsperspektiv är det viktigt att män och kvinnor ska ges samma möjligheter till arbete och ekonomiskt oberoende. Då krävs att samhället ger stöd till de som arbetar inom yrken som utförs på kvällar, nätter och helger. Inte sällan handlar det om ensamstående kvinnor och personer med utländsk bakgrund.

För oss socialdemokrater är det en självklarhet att erbjuda omsorg på obekväm tid, men det är inget som kommunen måste erbjuda. I och med detta beslut så ökar dock chanserna för alla föräldrar att få tillgång till barnomsorg när de behöver den. Det är så vi skapar ett Karlstad för alla.