Inget extra repskap i muminfrågan

Sedan det blågröna styret (M+KD+C+L+MP) i Karlstad beslutat sig för att inte överklaga Förvaltningsrättens dom om markupplåtelseavtalet på Skutberget, har Socialdemokraterna i Karlstad beslutat att inte kalla till ett extra representantskapsmöte, där avsikten var att ompröva det tidigare beslutet om en temapark på Skutberget.

– I och med att styret bestämt sig för att inte överklaga, så finns det inget att ta ställning till, säger Sofia Magnusson, ordförande i Socialdemokraterna Karlstad.

I ett flertal uttalanden menar kommunstyrelsens ordförande Per-Samuel Nisser (M) och andra representanter för styret, att det inte längre finns en majoritet i kommunfullmäktige för att driva frågan vidare och att det är Socialdemokraternas beslut att inte stå bakom ett överklagande som ligger bakom detta.

– Per-Samuel Nisser är kommunstyrelsens ordförande och högst ansvarig för det blågröna styret. Socialdemokraterna är ett av flera oppositionspartier och vi kan inte ta ansvar för att de inte vill driva frågan vidare. Vi är inte en del av styret, säger Linda Larsson, oppositionsråd till VF.

– Att styret lägger bollen hos oss, tyder på att de är splittrade i frågan. Ett eller troligtvis flera partier är inte positiva till att gå vidare. Att hänvisa till ett kommande ställningstagande från oss är därför orimligt och uppenbart ett försök att skylla ifrån sig för att slippa ha fortsatta interna diskussioner om detta, säger Sofia Magnusson.

Frågan om ett överklagande avgörs i kommunstyrelsen där styret har en klar majoritet i frågan. De kunde till och med ha låtit både ett och två och tre partier avstå och ändå få igenom ett överklagande. Så som de ofta gör. Men den här gången ville de inte visa splittringen öppet utåt som vi vant oss vid när det gäller till exempel bergtäkten i Ulvsby, handel på Månsberget, medel till vindparken etc.

– Det var mycket kritik mot oss i förra veckan, sen kommer de till samma slutsats. Vad det här innebär måste styret få svara på. De får redovisa vad som händer, vi tog vårt beslut bara om att inte överklaga och att vi sen skulle lyfta frågan. Nu behöver vi inte göra det, säger Anders Tallgren oppositionsråd i en intervju med NWT.