Fler åtgärder för att stötta restauranger och handlare i centrum

Den S-ledda regeringen har vidtagit historiska åtgärder för att rädda svenska företag och jobb. Men mycket kan också göras lokalt. Förra veckan föreslog Socialdemokraterna i Karlstad att kommunen förlänger perioden för uteserveringar och upplåter dem utan markupplåtelseavgift 2021. Efter det hängde det blågröna styret på och föreslog slopade avgifter för den omsättningsbaserade alkoholförsäljningen.

Idag beslutade arbetsmarknads- och socialnämnden i bred enighet att avgifterna utgår 2021. Mot bakgrund av initiativet om uteserveringarna diskuterade teknik- och fastighetsnämnden en rad åtgärder som skulle innebära en stimulans för näringslivet i centrala Karlstad. Beslut kommer att fattas vid nämndsammanträdet i februari.

– Karlstad måste jobba sig ur den här krisen. Många av de förslag som nu införs under krisen finns med sedan länge i vår lista över 100 förslag för ett förbättrat företagsklimat säger Anders Tallgren (S), oppositionsråd och förste vice ordförande i teknik- och fastighetsnämnden.

– Restaurangerna är särskilt hårt drabbade av coronakrisen och vi måste göra vad vi kan för att rädda jobben i en bransch där många yngre arbetar säger Christian Norlin (S), förste vice ordförande i arbetsmarknads- och socialnämnden.