Var finns styrets barnfokus?

När Kultur och Fritidsnämnden i Karlstad fastställde budgeten för 2021-23 så hade Moderaterna, Liberalerna, Centerpartisterna, Kristdemokraterna, Miljöpartisterna och Sverigedemokraterna inte fokus på barnen.

De beslutade då att spara pengar på att stänga huvudbiblioteket i Karlstad på söndagar, den dag i veckan som flest barn med föräldrar besöker biblioteket. Och de bestämde också att ge barnfamiljer i Vålberg, Skattkärr och Skåre mindre möjligheter att besöka sina lokala bibliotek. Över 50% mindre öppettider framöver.

Biblioteken är en viktig plats för barn när dom skall utveckla sitt läskunnande och få inblickar i den värld som böcker kan ge dom.

Inte nog med det. I Karlstad har vi sen över 50 år ett antal parklekar i bostadsområdena. Där bestämde samma politiker att under de närmaste åren spara över 600.000 kronor. Parklekar är lekplatser som ger mer möjligheter till skapande och kreativ utveckling vilket är bra för barns utveckling.

Men är Karlstad en fattig kommun kan Ni som läser detta undra? Nej Karlstad är ingen fattig kommun utan Karlstad är en välskött kommun som till och med går med rejäla överskott varje år. För 2020 beräknar man att det ska bli ett överskott på ungefär 250 miljoner kronor och de senaste 5-10 åren har överskottet varit i snitt 100 miljoner kronor årligen.

Vi fick inte mer pengar från kommunfullmäktige försvarade sig de politiker i nämnden med som beslutade om att spara på barnen i Karlstad. Och det är ju sant. Mina Socialdemokratiska kamrater försökte få kommunfullmäktige att anslå mer pengar till Kultur och Fritidsnämnden men Moderaterna, Liberalerna, Centerpartisterna, Kristdemokraterna, Miljöpartisterna och Sverigedemokraterna sade nej till det och beslutade istället att spara in på de pengar som stimulerar barnens utveckling.

Att spara på barnen är ingen bra investering för framtiden.

Björn Samuelsson (S)
Karlstad