Jobb, välfärd och ökad trygghet!

Idag har vi Socialdemokrater presentat vårt samlade budgetförslag för 2021-2023. Karlstad har likt övriga kommuner och regioner fått rekordstora statsbidrag från den S-ledda regeringen för att hantera effekterna av coronakrisen. Det var därför som det blågröna styret förra veckan kunde stå och prata om historiska satsningar och att Karlstad står ekonomiskt starkt trots rådande kris. Det innebär dock inte att de kommunala verksamheterna och enskilda inte har det tufft. Det har de. Därför lägger vi en budget med fokus på jobben, välfärden och en ökad trygghet.

Karlstad måste jobba sig ur krisen. Coronan slår mot företag och arbetstillfällen. Vi lägger mer än styret på utbildning och yrkesutbildning för att rusta enskilda för jobben. Vi satsar på arbetsmarknadspolitiken och kommunens samverkan med arbetsförmedlingen och arbetsmarknadens parter. Fler extratjänster, praktikplatser och feriejobb. Två nya arbetslag på Kroppkärrs gård för skötseln av Karlstad. Mitt i coronakrisen hamnade Karlstad på sin sämsta rankingplats någonsin när det gäller kommunernas företagsklimat. Det duger inte. Så vi presenterar en uppdaterad lista över 100 förslag för ett förbättrat företagsklimat. Vi satsar dessutom på bostäder och jobb i hela kommunen. Det måste bli verkstad av byggvisionerna för tätorterna, LIS-planen (landsbygdsutveckling i strandnära lägen) och den nya markpolicyn.

Vi satsar betydligt mer än styret på förskolan, grundskolan och gymnasieskolan. Totalt sett ca 20 miljoner mer. Äldreomsorgen får både statliga och kommunala pengar och vi säger nej till verksamhetsövergång till privat regi under rådande kris. Vi lägger mer pengar till arbetsmarknads- och socialnämnden och kultur- och fritidsnämnden. Alla barn ska ha möjlighet att delta i avgiftsfria kultur- och idrottsaktiviteter och det ska finnas lekplatser och spontanidrottsytor i hela kommunen.

Trygghet är mer än kommunala väktare och kamerabevakning. Det är polisens uppgift att ta hand om kriminella gäng men kommunen kan göra mycket för att minska utanförskap och rekrytering till brottslighet. Vi vill se en central trygghetssamordning under kommunstyrelsen, fler fältare, höjda föreningsbidrag och vi räddar ungdomens hus och våra biblioteksfilialer. Vi satsar på belysning och upprustning av mötesplatser i den offentliga miljön.

Utöver jobben, välfärden och tryggheten har vi riktade satsningar mot Agenda 2030 och en grön omställning. Karlstads kommun och Karlstads medborgare måste lägga om sina vanor för att rädda klimatet. Sammantaget syftar vår budget mot ett mer attraktivt, tryggt och jämlikt Karlstad som är långsiktigt hållbart!

Läs vår budget här, eller ladda ned den via länken här nedanför.