Var med på ett annorlunda Första maj-firande

Första maj är arbetarrörelsens internationella högtidsdag, som firats i Sverige sen 1890. Vi har alltså firat Första maj i 130 år! Vid den allra första demonstrationen så samlades det 50 000 personer för att lyssna till bland andra Hjalmar Branting, vid Gärdet i Stockholm.

Då handlade demonstrationen om arbetarnas kamp för 8 timmars arbetsdag, drägliga arbetsvillkor och den viktiga frågan om allmän och lika rösträtt. Reformer som vi idag tar för givna.

Genom åren har temat för demonstrationerna varierat, men Första maj är en dag när vi socialdemokrater uppmärksammar orättvisor i samhället. Alltsedan 1939, så är Första maj en allmän helgdag i Sverige. Njut inte bara av en röd dag, utan skänk också en tanke till alla som kämpat genom historien för Dina rättigheter.

Trots att Första maj-firandet är över 100 år i Sverige, så är det fortfarande högst relevant. Vi har inte nått målet om ett samhälle där alla kan nå sin fulla potential och uppleva ”sina bästa stämningars längtan”, som Hjalmar Branting uttryckte visionen om det fria och jämlika samhället. I kristider som dessa så blir det smärtsamt tydligt hur viktigt det är, att vi har ett generellt välfärdssystem och en vård för alla, som vi kan lita på. Att det finns en trygghet för löntagare, när samhällsekonomin raseras, till exempel genom en väl fungerande A-kassa.

A-kassan är ett av många resultat av det som vi kallar facklig-politisk samverkan mellan LO och Socialdemokraterna. En samverkan som också manifesteras på Första maj.

Vi ska vara tacksamma över att bo just i Sverige, där vi betalar relativt höga skatter. Det innebär att vi kan bygga ett starkt och jämlikt samhälle, där det inte är tjockleken på plånboken som avgör om man ska må bra eller hur långt i livet man ska nå. Det innebär också att vi står väl rustade, inför samhällskriser som dessa, som vi just nu befinner oss i.

Årets Första maj-firande kommer bli historiskt. Det är första gången som vi inte träffas för att demonstrera i de traditionsenliga Första maj-tågen. Men vi socialdemokrater, vi ställer inte in, vi ställer om!

Under parollen Ett starkare samhälle, kan Du delta i historiens första digitala Första maj-demonstration, med start 11.00 imorgon, fredag.

Då kan du se, och lyssna till statsminister Stefan Löfven och LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, bland annat på Facebook och på Youtube. Klockan 13.30 blir det tal av utrikesminister Ann Linde, partidistriktets ordförande Åsa Johansson och LO-distriktets ordförande Per Lilja.

Häng med och fira i digitala kanaler, häng ut något rött från balkongen eller från fönstret, ta en bild och ladda upp med hashtaggen #Förstamaj. Vi ses imorgon. För ett starkare samhälle!

Kenneth Svensson, ordförande Socialdemokraterna Karlstad

Linda Larsson (S), oppositionsråd