Företag i kris och uppgång

Det är nu tre månader sedan det första fallet av covid 19 konstaterades i Sverige. I smittbekämpningens spår, är det många företag som tvingats permittera eller varsla personal för att ha en chans att överleva. Men det finns även företag som ser en ljus framtid i kölvattnet av coronaviruset. Våra oppositionsråd Linda Larsson och Anders Tallgren har tillsammans med riksdagsledamot Lars Mejern Larsson besökt några företag som kämpar för att överleva och några som går på högvarv.

Mollsted Ur i Karlstad är en av stans äldsta butiker. Frida Mollstedt berättar att de har sett omsättningen gå ner med ca 60 procent.

Frida Mollstedt, Mollstedt Ur, samtalar med Lars Mejern Larsson, Linda Larsson och Anders Tallgren.

– Vi som jobbar här turas om och jobbar varannan dag. Det är i princip inga kunder som kommer in och tittar i hyllorna nu. De kunderna är borta. Just nu klarar vi oss tack vare vår verkstad som lagar och reparerar klockor. men utöver det är det stendött. Men vi hoppas att det vänder snart.

Lite längre bort på Västra Torggatan ligger Good Morning Hotels. general Manager är Helena Andersson.

– Jag har tvingats permittera större delen av personalstyrkan och jobbar själv 24-7 för att få verksamheten att fungera. Alla får göra allt helt enkelt. Städa, stå i receptionen och svara i telefonen om den ringer. Från en dag till en annan försvann så gott som alla bokningar. I maj har vi åtta procents beläggning.

Helena Andersson, Good Morning Hotel, jobbar dygnet runt.

Nöjesfabriken i Karlstad har gått från miljoner i omsättning till nära noll. Företaget ansökte nyligen om rekonstruktion, för att kunna ha en chans att överleva och samtidigt behålla personalstyrkan, då den statliga lönegarantin faller in. Peter Eriksson, VD, tycker att regeringen har gjort ett relativt bra jobb, men efterlyser mer riktade insatser och tydligare regler om vad som gäller för företag under rekonstruktion i situationer som dessa.

– Jag vet inte idag om vi får ta del av de stödpaket som kommer, eftersom vi har valt att ansöka om rekonstruktion. Regelverket behöver ses över så att vi som verkligen gör allt vi kan, faktiskt får den hjälp som finns att ta del av.

Nöjesfabriken i Karlstad har ansökt om rekonstruktion.

Det är många branscher och företag som går igenom ett riktigt stålbad just nu. Flera handlare i centrala Karlstad vittnar om att kundunderlaget viker kraftigt och i vissa fall hamnar man i kläm på grund av att hyresvärden inte använder sig av den så kallade hyresreduktionen. Ett av de företagen är One Fashion. Ägaren Petter Möstl är inte nöjd med situationen.

– Även om vi märker av att kunderna inte strömmar till som tidigare, så blir ju situationen ännu värre när vår hyresvärd inte gör vad de kan för att hjälpa sina hyresgäster. Än så länge klarar vi oss, men flera av våra grannar i fastigheten är det riktigt tufft. Inte nog med att vi alla måste förhålla oss till viruset och allt som det för med sig, men när inte fastighetsägaren vill hjälpa oss, så blir det ju ytterligare hinder att ta sig över.

Petter Möstl på Open Fashion upplever att han hamnat i kläm.

Det är dock inte alla branscher och företag som har det svårt just nu. Happie Camp är ett företag inom naturturism som ser en kraftigt ökad efterfrågan på sina tjänster – lyxigare, enskilda tältplatser i skogen.

– Vi har redan nu fått in mer förfrågningar än vad vi hade under hela förra säsongen. Och då har ju årets säsong inte ens börjat än, säger företagets grundare och VD, Staffan Svantesson, som tillsammans med systern Beatrice Sandberg ser fram emot en rekordsäsong.

– Hela Sverige uppmanas att hemestra och det är något som vi tydligt märker av. Vi räknar med att ha minst 75 procents beläggning under säsongen, säger Staffan.

Happie Camp ser fram emot en rekordsäsong.

Ytterligare ett företag som inte märker av coronakrisen i negativ bemärkelse, är Atwrk. De hjälper människor och organisationer till bättre introduktioner. Till exempel om man är ny i Sverige eller för första gången går till jobbet som ung vuxen och inte vet vad som förväntas. Tillsammans med arbetsgivare, gymnasieskolor, branschorganisationer, fastighetsägare och bostadsbolag har Atwrk sedan 2015 utvecklat en pedagogisk app för telefoner med teori och test i ett som gör det lätt att göra rätt från början.

– Jag har inte behövt permittera någon eller ta några andra tuffa beslut. Vi märker nästan tvärtom en ökad efterfrågan på våra tjänster, säger grundaren Jan Elofsson.

– Vi har ju en ganska unik produkt där vi tillsammans med till exempel kommuner, kommunala bolag och arbetsgivare tagit fram en enkel, interaktiv introduktion som innehåller de absolut viktigaste spelreglerna som gäller på jobbet som är perfekt för att förbereda unga på kommunala feriejobb, sommarjobb eller första praktikplatsen. Det ska vara lätt att göra rätt, säger Jan Elofsson.

Jan Elofsson, Atwrk, ser ljust på framtiden.

Gemensamt för alla vi träffar, är att de alla är glada över att regeringen agerat snabbt för att hjälpa företag och branscher i kris. Men även om det har presenterats flertalet stödpaket, så upplever man att det inte riktigt räcker ända fram.

– Det är klart att alla vill ha så mycket hjälp det går att få i tider som dessa och det är mer på gång. Hur de paketen kommer att se ut vet jag inte exakt, men det viktiga är att hjälpen finns och att det ger ringar på vattnet som sedan kan vara en hyfsat stabil grund att stå på när ekonomin tar fart igen, säger Lars Mejern Larsson.