Tree2Tower – en mässa för ökad byggnation i trä

Bioeconomy Region är ett Interreg-projekt med fokus på att stärka företags konkurrenskraft inom den bioekonomiska marknaden. Till exempel genom mer byggnation i trä. 6-7 februari anordnar de Tree2Tower-mässan på Karlstad CCC. Oppositionsrådet Anders Tallgren och stadsbyggnadsnämndens 1:e v ordf Håkan Holm Alteblad fanns på plats för att fördjupa sin kunskaper i ämnet.

– Socialdemokraterna i Karlstad och Värmland har drivit träbyggnadsfrågor i flera år. Bland annat genom motioner om träbyggnadsstrategi i både kommunen och regionen. Tyvärr bifölls inte motionen i kommunen 2016 och den är ännu inte behandlad i regionen, säger Anders Tallgren.

2019 drev Socialdemokraterna igenom att Karlstad återigen skulle bli medlem i föreningen Trästad, sedan det blågröna styret några år tidigare valt att gå ur föreningen. Trästad är en förening som arbetar för ökad samverkan mellan offentliga beslutsfattare och beställare, näringslivets entreprenörer samt resurser inom forskning och utbildning.

– Nu måste det byggas mer i trä! Det gäller såväl bostäder och offentlig service som skolor, sjukhus och idrottshallar. Värmland är ett skogslän och har det gröna guldet runt knuten. En hållbarhetsfråga som måste tas på största allvar, säger Anders Tallgren.