Resurscentrum underlättar vardagen

Det finns många Karlstadsbor som av en eller annan anledning behöver hjälp i det vardagliga livet. Det kan handla om allt från att ta sig upp ur sängen, till att äta eller komma utanför dörren. Oppositionsrådet Linda Larsson (S) har besökt Resurscentrum, tillsammans med styrelsen för Inera, som bland annat arbetar med digitaliseringen inom vård och omsorg.

På Resurscentrum i Karlstad finns många smarta lösningar och produkter som underlättar vardagen för exempelvis människor med demenssjukdomar eller funktionsnedsättningar.

Bland de produkter som finns på Resurscentrums visningsrum, finns smarta ugnsluckor, justerbara fåtöljer, elektroniska husdjur och en matningsrobot, för de som inte kan äta själva.

Vi Socialdemokrater anser det självklart att alla ska få leva ett så värdigt och ”normalt” liv som möjligt och hjälpmedel ska kunna vara tillgängligt för de som behöver det. Och här spelar resurscentrum en viktig roll. Men Resurscentrum är inte bara en plats för hjälpmedel, utan även en mötesplats som fyller en viktig social funktion för många av våra seniora medborgare. Här finns en lunchrestaurang och många aktiviteter att delta i.

Hälsa, glädje och gemenskap!