Bygg inte bort tryggheten för våra barn

Besök på Hybelejens förskola, Herrhagen i Karlstad. När oppositionsråd Linda Larsson och barn- och ungdomsnämndens 1:e v ordf, Anna Dahlén Gauffin kommer dit, är personalen i full gång med att ta på barnen regnkläder, för en utestund på den regnblöta gården. Barnen bryr sig inte ett dugg om regnet. Vattenpölar blir till sjöar och hav och lekställningen blir ett fartyg som kryssar genom piratinfekterade vatten. Personalen är snabbt med på noterna och hänger med barnen i deras fantasifulla lekar.

Utemiljön är otroligt viktig för våra förskolor. Möjligheten till lek och stimulans måste vara mångfacetterad och uppmuntra till utevistelse. Men vid just den här lekplatsen planeras nu uppförandet av ett nytt flervåningshus. Enligt förslaget ska en relativt stor del tas i anspråk, för uppförandet av byggnaden. För förskolans del, skulle det innebära att den redan för lilla utemiljön blir ännu mindre och att solen bokstavligt talat kommer att förmörkas.

Vi kommer att göra allt vi kan för att så inte blir fallet!