UNO – mötesplats och kreativt centrum

Vi Socialdemokrater har ständigt fokus på välfärdsfrågor. Under hösten kommer vi, varje onsdag, att besöka olika verksamheter i kommunen som verkar inom välfärdssektorn på ett eller annat sätt. Vi kallar det Välfärdsonsdag.

För oss är vård, skola och omsorg viktiga hjärtefrågor. Men vi värnar också om vad ungdomarna gör på sin fritid och vill att de ska ha alla möjligheter till en meningsfull fritid. UNO – Ungdomens hus i Karlstad, är en plats där ungdomar mellan 16-25 år kan skapa konst, dansa, spela musik, bli dj, designa kläder, se på film, fota, göra t-shirts eller varför inte bara ta en fika. Här samlas 100-tals ungdomar varje vecka och skapar tillsammans med sina kompisar.

Idag besökte Linda Larsson, oppositionsråd och Lina Larhult, 1:e v ordf i kultur- och fritidsnämnden UNO för att se hur verksamheten utvecklats genom åren, men även höra om vilka utmaningar som väntar i framtiden. Fritidsledare Marie Karlsson gav en grundlig och uppskattad visning av lokalerna.