EU-valet och JA i fokus på första maj

Många viktiga frågor stod i fokus. Inte minst det stundande valet till Europaparlamentet. Anförda av Karlstads Musikkår, gick paraden från Stora torget till Museiparken för att lyssna på, bland andra, IF Metalls ordförande, Marie Nilsson, som även passade på att reflektera över Januariavtalet.

Totalt var vi ca 400 st som slöt upp vid årets Första maj-firande. I museiparken bjöds på tal av Kenneth Svensson, S-Karlstad och Marie Nilsson, IF Metall och vi fick även avnjuta musik från Dekan Izat med DJ.

Både Kenneth Svenssons och Marie Nilssons tal handlade en hel del om EU-valet.

– Det är ingen överdrift att säga att årets val till Europaparlamentet är det viktigaste hittills. Valet till EU-parlamentet spelar stor roll. Det handlar om våra jobb, vår vardag och faktiskt om våra liv. Vi behöver vara betydligt fler som röstar i år och vi behöver också rösta på EU-parlamentariker som tydligt står upp mot nationalister och högerextremister. Vi ska ha ett EU som blir bättre, inte ett EU som blir sämre, sade Marie Nilsson.

Även Januariavtalet var i fokus.

– Det finns en fråga som möjligen bränt i en del av er: Första maj – ska det vara något att fira i år, när Socialdemokraterna har gjort upp med Centern och Liberalerna och kompromissat med delar av sin politik? Ja, låt oss vara ärliga: Januariavtalet innehåller en del mindre bra politik. Men jag tycker även att det är viktigt att uppmärksamma det som inte finns bland de 73 punkterna. Låt mig ge några exempel: Det finns ingen bortre gräns i sjukförsäkringen, det finns ingen sänkt A-kassa och det finns heller inga fler ensidiga jobbskatteavdrag. Däremot innehåller Januariavtalet mer resurser till välfärden; skolan, vården och omsorgen, sade Marie Nilsson.

[sp_wpcarousel id=”979″]